Lapsen lahjakkuus myös vaikuttaa
oireiden esiintymiseen. Lahjakkailla tytöillä kompensointikyky
piilottaa usein oireet. Tällöin kuormituksen lisääntyminen
syystä tai toisesta paljastaa vasta ongelmat ympäristölle.
AD/HD -tyttö kyllä on koko ajan tiennyt, että jotain on
vialla ja ponnistellut suoriutuakseen muiden lailla.
|
|
|
| Luokkakavereiden keskuudessa olin ujo , hämillään tai tunsin itseni vaivautuneeksi. | |
| Vaikka minulla olisi ollut jotain sanottavaa,viittasin vain harvoin tarjoutuakseni vapaaehtoiseksi. | |
| Minulla oli vain muutamia kavereita kouluaikana. | |
| Lukioaikana en tapaillut poikia tai minulla oli hyvin harvoin treffejä heidän kanssaan. |
| kyllä | oire / piirre |
| Muiden tyttöjen mielestä olin ilkeä tai määräilevä. | |
| Tunsin itseni erilaiseksi kuin muut tytöt. | |
| Muut tytöt eivät pitäneet minusta, mutta en ymmärtänyt miksi. | |
| En tahtonut millään pysyä kärryillä tyttöporukoiden keskusteluissa. | |
| Tappelin ja kinastelin kavereiden kanssa. | |
| Keskustelutilanteissa saatoin sanoa jotakin todella tyhmää tai en kyennyt sanomaan yhtään mitään. | |
| Olin hyvin herkkä kiusaamiselle. |