Lapsen lahjakkuus myös vaikuttaa
oireiden esiintymiseen. Lahjakkailla tytöillä kompensointikyky
piilottaa usein oireet. Tällöin kuormituksen lisääntyminen
syystä tai toisesta paljastaa vasta ongelmat ympäristölle.
AD/HD -tyttö kyllä on koko ajan tiennyt, että jotain on
vialla ja ponnistellut suoriutuakseen muiden lailla.
|
|
|
| Olin hidas lukemaan. | |
| Kun luin, ajatukseni vaeltelivat muualla. | |
| Oli tavallista, etten kyennyt vastaamaan kysymyksiin luettuani lukutehtävän. | |
| Jouduin lukemaan tekstin useampaan kertaan, jotta pystyin todella ymmärtämään lukemani. | |
| En harrastanut lukemista, koska se oli niin vaikeaa. |
| kyllä | oire / piirre |
| Kirjalliset työt olivat minulle vaikeita. | |
| Minulla oli paljon ideoita, mutta en kyennyt kirjoittaessani jäsentämään niitä selkeästi. | |
| Kykenin selittämään asiani sanallisesti, mutta kirjoittamaan en niitä pystynyt. |
| kyllä | oire / piirre |
| En kyennyt muistamaan kotitehtävien ohjeita. | |
| Vaikka luinkin kokeeseen, en pystynyt muistamaan asioita kokeessa. | |
| Olin unohtelevainen ja poissaoleva. |